door | feb 6, 2019 | Influencer Marketing, Succesverhalen

Hoe zet je als Influencer Messenger Marketing in?

Laatst geüpdatet op 7 februari 2019.

Influencer Marketing..

 

Misschien wel het woord van 2018 als het ging om marketing quick fixs..

 

Ik ga je niet de oorsprong of andere overbodige feitjes vertellen.

 

Wel ga ik je vertellen wat ik er van vindt. Je hoeft mij niet te geloven. Iedereen heeft zo zijn eigen beliefs 🙂

Wat betekent Influencer Marketing volgens mij?

“Mensen verhalen voorschotelen die diep binnen komen en een emotie doen laten opkomen”

Dit varieert natuurlijk per doelgroep.

Dit kans verhaal gaat vooral over de doelgroep: De Millennials.

Ik ga je laten zien hoe Instagram Influencers succesvol gebruik kunnen maken van Messenger Marketing.

Op het moment van schrijven (vrijdagavond 7 februari 19:36 uur ) zitten er zo 6,2 miljoen mensen op Instagram, waarvan 2,5 miljoen millennials zijn.

Lekker veel dus..

Maar je kunt niet je product direct verkopen aan al die 2,5 miljoen mensen.. Je moet een strategie hebben.

Je moet samenwerken met Influencers.

 

Je laat die Influencers voor je produceren.

En via die Influencers verspreid je een verhaal die emotie doet opkomen en je bent binnen.

Dat is wat de meeste SMMA* je vertellen/verkopen.

 

*Zo makkelijk is het gelukkig niet, SMMA staat voor: Social Media Marketing Agency      

 

*Ik ga je in dit kans verhaal losse highlights laten zien hoe verschillende Influencers of bekende Instagrammers d.m.v Messenger Marketing meer bereik, volgers, hartjes en sales kunnen vergaren of kunnen krijgen.

 

*Let op, alle namen en cijfers zijn deels aangepast en gecensureerd. Dit zijn kansen. Dit zijn geen campagnes die live zijn of geweest zijn.

 

Veel Influencer Marketing strategieën werken over het algemeen samen met meerdere Influencers. Ik ga in dit kans verhaal een solo Influencer Marketing Campagne uitstippelen.

 

Oke.. mooie intro. Laten we naar de details te gaan.

Waar lopen Influencers tegen aan?

1. Ze hebben moeite om huidige volgers naar nieuwe content te krijgen
2. Ze behalen matige resultaten door te doen wat de rest ook doet
3. Ze vallen weg in de feed door oppervlakkig te zijn
4. Ze hebben geen idee wat hun engagement rate is
5. Ze hebben geen inzicht in welke kanaal het beste werkt en welke soort content goed scored

Bovenstaande 5 punten zijn niet nieuw..

Je moet je zwaktes kennen om daar verbetering in aan te brengen of ze volledig te skippen en te focussen op wat wel werkt.

Ik ga 1 strategie laten zien hoe Influencers bovenstaande 5 zwaktes kunnen overwinnen 🙂

Strategie 1

Influencer Profiel:
Kim van Leeuwen (23) heeft 55k volgers op Instagram en post het meeste over Fashion en Fitness. Haar volgers zijn voornamelijk Nederlandse vrouwen van dezelfde leeftijd categorie.

 

Kim is een solo Influencer. Ze post altijd zichzelf in bepaalde situaties. Foto’s zoals na het sporten met een stukje tekst hoe het sporten ging en wat Kim op dat moment gaat doen. (Zwakte punt 3)

 

De foto’s die ze post zijn niet heel bijzonder, dit kan uiteraard komen door het vriendje van Kim die niet zo goed met de camera kan omgaan, maar ook de foto’s van haar post workout meals zijn niet echt on point. (Zwakte punt 2)

 

Zodra Kim weer een normale nieuwe Instagram post post deelt ze dit direct in haar stories en laat ze 90% van de foto al zien. Het enige wat ze doet is een GIFFje er overheen zetten met ‘New Post’. (Zwakte punt 1)

 

Later op de dag post Kim dezelfde foto van zwakte punt 3 op Facebook en vraagt zich af waarom ze op dat kanaal geen reacties krijgt. (Zwakte punt 5)

 

Aan het einde van haar dag post ze nog is 3 Insta stories waar ze andere Influencers in tagt, ze hoopt op die manier dat die andere Influencers haar storie gaan delen en dat ze op die manier opnieuw traffic krijgt en die haar nieuwe post gaan bekijken. (Zwakte punt 4)

 

Dit is globaal gezien wat veel solo Influencers doen.

 

De rode draad in deze ‘strategie’ is dat ze maar wat doet.

 

Ze begrijpt haar volgers niet.

 

Dat geeft natuurlijk niks. Maar wel als ze hier iets aan wilt doen.

 

En dat wilt ze 🙂

Hier komt het stuk over de Messenger Bot

Door een simpele Messenger Bot in te zetten kunnen we achter heel veel informatie komen voor de toekomstige content strategie.

Deze simpele Messenger Bot gaat op 1 manier zorgen voor Messenger Bot subscribers* op 4 verschillende platformen.

*Subscribers zijn net als bij e-mail marketing mensen die je kunt gaan berichten😏

Opt-innen via Messenger Bot Landingspagina

Kim heeft op verschillende platformen volgers. 55k op Instagram, 25k op YouTube, 8k op Facebook en 10.000 bezoekers p/m op haar blog. Haar volgers zijn voor 90% Nederlands.

 

Voor elk platform gaan we een Landingspagina maken.
Via deze Landingspagina kunnen mensen zichzelf inschrijven op de Messenger Bot List.

 

Kim heeft nog nooit wat gedaan met gratis weggevers of Leadmagnets.
Dit is dus super waardevol en tof!

 

Want veel van haar volgers zullen interesse hebben in een gratis stukje hulp.
Kim wilt op elke platform wat gratis weggeven.

 

De strategie die we gaan realiseren is als volgt:

Platform 1 – Instagram Stories/TV:

Titel: KIM IS FIT – 24/7 – Wat eet ik elke dag?

Op Instagram gaat Kim elke dag al haar maaltijden laten zien. Ze gaat niet alleen een foto posten.. ze gaat ook stap voor stap uitleggen waarom ze die voeding eet en waarom ze bijvoorbeeld geen vis eet. Ze post alles in haar stories.

Ze slaat ook alle stories op. Deze opgeslagen stories stuurt ze aan het einde van de dag door naar haar video editor die al die stories gaat bewerken en klaar maakt om er een Instagram TV aflevering van te maken.

Haar editor upload deze Instagram TV aflevering zelf. Kim heeft hem de vrijheid gegeven en het vertrouwen dat dat goed gaat.

Stories werken super goed voor dit soort korte content. (Max 5 mins)

Platform 2 – YouTube – Lange video’s:

Titel: KIM IS FIT – 24/7 – Hoe train ik elke werkdag?

Kim traint 5x per week. Omdat Kim nogal een goed lichaam heeft, krijgt ze continue vragen op haar social media kanalen wat voor oefeningen ze doet en hoe het komt dat ze zo strak lichaam heeft. Kim laat al haar trainingen opnemen door haar vriend en geeft bij elke oefening tips hoe de oefening uitgevoerd moet worden en waar je op moet letten.

 

Kim legt niet alleen uit hoe je gewichten optilt, maar ze vertelt ook waarom je bijvoorbeeld 90 seconde rust moet nemen tussen de oefeningen door. Ze maakt hier en daar grapjes en zorgt ervoor dat ze aan het einde van de training bek af is.

Alle content van het sporten wordt op vrijdagavond naar de editor opgestuurd en die zorgt ervoor dat het er professioneel uitziet en dat het op zondagochtend geupload kan worden.

We hebben bewust gekozen voor zondag, op zondag zijn er heel veel mensen actief op YouTube en haar subscribers kunnen bijvoorbeeld op maandag starten met de oefeningen die Kim in haar video uitgelegd.

 

In het einde van haar video prijst ze haar trainingsschema aan. Ze verteld dat het goed voor haar werkt en wilt dit schema graag gratis weggeven. In de beschrijving van haar YouTube video staat een linkje waar je het schema kan downloaden en direct thuis kunt uitprinten zodat haar volgers er direct mee aan de slag kunnen.

 

Het schema is te downloaden via Messenger. We hebben als extraatje een coaching achtige follow-up ontworpen. Zodra iemand het trainingsschema gedownload heeft, dan krijgt deze persoon de mogelijkheid om zichzelf aan te melden gecoacht te worden.

 

Elke dag worden er dan tips en motiveren teksten of voice memo’s verstuurd binnen in Messenger. Kims volgers die door haar Messenger Bot gecoacht worden moeten ook aangeven als ze gesport hebben of juist niet gesport.

 

We hebben hiervoor gekomen zodat haar fans verantwoordelijk voor hun daden worden gehouden. Als iemand niet gesport heeft krijgt deze persoon andere motiverende voice memo’s opgestuurd dan volgers die wel gewoon gesport hebben.

 

Dit is juist het mooie aan Messenger Marketing. Je kunt overal rekening mee houden en daardoor super diep meegaan met de content die iemand nodig heeft.

Omdat 50% van de YouTube kijker echt de tijd neemt op iets te bekijken zien we dat dit zijn vruchten af werpt en dat het krachtig werkt. 😏

 

High Performance targeting noemen ze dat ook wel..
Oke, we hebben nu Instagram en YouTube gehad.

 

Zoals je merkt is z’n switch van een beetje roekeloos posten naar een duidelijke strategie best een impact.
Een duidelijke strategie na leven kost veel tijd. Maar het levert in de long run ook meer op.

 

Laten we verder gaan naar Kims Facebook Pagina. Kim doet amper iets op Facebook. Dit komt zoals ze zelf zegt door dat de sfeer op Facebook heel anders is dan op Instagram. Ik ben het 100% met haar eens.

 

Op Facebook doen mensen heel snel negatief over sport en voeding of fashion dan op Instagram.
Echter gaan we toch ook veel meer focussen op Facebook en dan met name op een FacebookgroepWe maken van een Facebookgroep een Kim IS FIT – Community.

Wees met je bedrijf op de plek waar je doelgroep zit ❗️

Platform 3 – Facebookgroep – Community – LIVE Q&A

De strategie voor Kims Community is als volgt:
Binnen in de Community kunnen Kims fans alle vragen stellen die ze maar willen. Van basis vragen zoals: “Moet ik boter op mijn boterham smeren?” tot “Moet ik sporten als ik ongesteld ben?”.

 

Het doel is dat de Community super hecht gaat worden en dat haar fans niet bang zijn om vragen te stellen. Sommige vragen kunnen nou eenmaal niet gesteld worden onder een YouTube video of Instagram post.

Om deze Community wat meer diepte te geven en levendig te houden gaat Kim zelf elke woensdagavond live in de Facebookgroep.

 

Ze gaat dan een uur live om zoveel mogelijk vragen te antwoorden. Ook deelt ze al haar trainingsvideo’s en voeding video’s in haar Community.

 

Oke, we gaan even een stapje terug..

Voordat mensen lid kunnen worden van deze Community moeten ze 3 vragen beantwoorden. Deze worden gesteld door Facebook zodra iemand lid wilt worden van de Community.

1. Waar loop je op dit moment het meeste tegenaan?
2. Ben je bereid om al je vragen die je hebt of krijgt in de Community te stellen?
3.Heb je ooit nagedacht om door medische hulp af te vallen? (bv maagverkleining)

 

Door deze drie vragen te stellen weren we de mensen die alleen iets komen halen..
Door dit soort vragen te stellen geven we gelijk de sfeer aan hoe diep het gaat.

 

De Community blijft voorlopig zo lopen. 

Het wordt echt een bron van kennis geven en mensen helpen.

 

In een later stadium kunnen we deze doelgroep gaan aanspreken als we iets willen verkopen. Dit is erg nice.

Daar kom ik later op terug 😏

Platform 4 – Blog – Webshop

Content strategie 2.0
Omdat Kim nu echt een content kanon is geworden kan ze heel mooi alle content segmenteren onder bepaalde categorieën en die gaan uploaden op haar blog.

 

Kim heeft ongeveer 10k bezoekers per maand op haar blog.

Helaas blijkt uit haar Google Analytics account dat het allemaal singels zijn.. singel in de zin van dat een bezoeker maar één keer op de website komt en niet een terugkerende bezoeker is.

 

Dit komt waarschijnlijk omdat ze alleen maar recepten post. Recepten over vegan eten of avocado omelet doen het leuk, maar voor omzet op je blog/website doet het weinig.

Op het blog van Kim gaan we alle video’s die ze voor YouTube en Instagram maakt uploaden.

 

Elke week uploadt ze een week blog.

Elk recept die ze eet komt ook op het blog. Dit laat ze schrijven door een copywriter die aan de hand van haar Instagram TV video het blog bericht opmaakt.

Dit geldt hetzelfde voor de training video’s die op YouTube staan.

 

Zoveel mogelijk waarde weggeven is het keyword van deze strategie.

 

Oke.. even overzicht creëren.

 

Op dit moment zijn er drie flows die we gaan uitvoeren:

1. Lancering van de Messenger Bot via Instagram

2. Nieuwe content bekendmaking / verspreiding flow

3. Verkoop flow

We werken met verschillende tools.

Alle tools zijn aan elkaar gekoppeld om zo de balans uiteindelijk op te maken wat nou goed werkt en waar het fout gegaan is of beter kon.

Ik vind het namelijk super belangrijk dat het zichtbaar is wat al die energie en tijd heeft opgeleverd.. als het om een k*t resultaat gaat…. dan moeten we bijsturen en optimaliseren.

Oke.. waarom is Messenger Marketing nou zo goed dan Robin?

Omdat het eenvoudig inzicht geeft in wat je leads of bezoekers willen.
Subscribers geven letterlijk aan wat ze willen.

 

Wij inclusief Kim springen op die data in.
Zodra subscribers aangeven dat ze iets missen. Zoals een boodschappen-lijst.pdf. Dan gaan wij die maken en leveren we die 😏.

 

Zodat we een relatie opbouwen.

Echt diep in het hoofd komen van de doelgroep van Kim en daar micro commitments laten uitvoeren.

 

Zodat als we onderaan de streep uiteindelijk een product van Kim op de markt brengen en deze laten zien aan de doelgroep van Kim.. dat mensen/haar fans dit product instant willen gaan kopen.

En dat is waar het uiteindelijk om draait.

 

In dit kans verhaal wilt Kim niet blijven hoppen van brands.

 

Ze wilt haar eigen business starten.
Zelf bepalen wat ze deelt en hoe.

 

Door Messenger Marketing in te zetten kun je automatisch en heel relevant micro commitments laten uitvoeren. Dit is heel krachtig.

Oke.. Wat kan een Messenger Bots nog meer doen?

1. Berichten, tekst, afbeeldingen, video’s en bijlagens versturen
2. Geautomatiseerde broadcast versturen (nieuwsbrief achtig)
3. Abonnees kunnen gesegmenteerd worden (met tags of aangepaste velden)
4. Betalingen van subscribers accepteren direct binnen in Facebook Messenger
5. Data uit Messenger versturen naar een Google Sheet, CRM of ActiveCampaign
6. Follow-ups versturen zodra iemand niet zijn bestelling heeft afgemaakt


LET OP: een bot kan alleen op een Facebook-pagina worden ingesteld. Het kan niet worden gebruikt op een groepspagina of persoonlijk profiel. Nog niet 😉

Conclusie

Messenger Bots kunnen super efficiënt ingezet worden voor Influencers. Het grootste voordeel is dat je met Messenger Bots niet tegen een ‘vervelend’ algoritme aanloopt. Je kunt Messenger Bot bericht direct versturen naar je subscribers.

 

Sommige mensen noemen het ook wel ‘direct response marketing’. Dat vind ik gek, want het is niet direct, er zit altijd wel een vertraging op de lijn..

 

Maar, omdat je dus geen algoritmes hebt, hoef je bijvoorbeeld ook geen advertentiekosten te betalen om je subscribers iets te berichten 😏

Enzovoorts enzovoorts!

Hoe Kan Messenger Marketing Voor Mij Efficiënt En Winstgevend Ingezet Worden?

Laten we daar achter gaan komen, klik op onderstaande button en plan een Gratis Strategiegesprek in.