door | dec 29, 2018 | Sportschool, Succesverhalen

[Succesverhaal] Hoe zorgde 1 post voor 192 leads die meer dan €280k+ p/m waard zijn?

Laatst geüpdatet op 1 januari 2019.

Weinig mensen of bedrijven zien de kansen die Messenger Marketing biedt..

 

Dit vind ik echt bizar zonde. Dus ga ik al mijn klant verhalen delen 😁🤙

 

Ik ga je in deze case een aantal highlights laten zien hoe ik Messenger Marketing inzette voor één van mijn klanten.

Anna de Kok | Personal Training is één van de bekendste personal trainers en beweeg- en leefstijladviseurs van Groningen. Anna heeft twee privé-training studio’s in het hogere deel van Nederland.

Het idee van Anna is om een omgeving te creëren waar mensen met een ‘veilig’ gevoel kunnen trainen. Zonder dat er bepaalde schaamte of andere ongemakkelijke situaties ontstaan. Haar onderneming is super hard gegroeid.. ze doen meer dan 400 trainingen per week. Op het moment van schrijven heeft Anna meer dan 8 trainers in dienst die allemaal het beste uit hun cliënten willen halen.

Samen met Anna hebben we besloten dat Anna de Kok | Personal Training (hierna Anna de Kok PT) meer op de kaart moest komen. Facebook werd op dat moment een belangrijk kanaal om Anna de Kok PT meer als een merk neerzetten en meer autoriteit op het gebied van personal training te gaan geven.

Anna de Kok PT had al een mooie basis om te starten met Facebook Marketing en er draaide al wat advertenties door een andere partij.

Anna had mij zien spreken op een seminar en was meteen overtuigt van de kracht van Messenger Marketing en de mogelijkheden die het bood voor Anna de Kok PT.

Anna en ik kwamen met het idee om een online broekzak coach te gaan maken. Binnen in Messenger.

Zo was er opeens Dé Online Broekzak Coach.

Volgens mij waren wij toen op dat moment de alle eerste partij die zoals aan het ontwikkelen was. Leuk.

Wees met je bedrijf op de plek waar je doelgroep zit ❗️

Wat kunnen we allemaal GRATIS weggeven?

Ik heb redelijk wat ervaring in de fitness branche waardoor Anna en ik direct een gedoe match waren.

Alles wat ik opperde begreep Anna gelijk. Zoals:

  1. Water drink Challenge
  2. Detox Challenge
  3. Buikspierkwartier Challenge
  4. Complete op maat gemaakte voedingsschema’s (afvallen en aankomen)
  5. Complete op maat gemaakte trainingsschema’s (buiten, sportschool en thuis)
  6. BMI berekeningen
  7. Koppeling met betaalde premium app van Anna de Kok PT inclusief gratis toegang

In de fitnessbranche kun je heel veel goede bruikbare content gratis weggeven.

Langetermijn Content Funnel

Doordat we zoveel gratis content hadden kon de funnel goed lang worden. Dit was immers ook noodzakelijk, want we wilde potentiële cliënten zelf de tijd geven om met de gratis content aan de slag te gaan.

We hoopte natuurlijk ook dat cliënten zelf al resultaten gingen behalen met al deze gratis content. Onze missie was uiteraard mensen helpen, maar omzet/gratis intakes was het doel van onze samenwerking.

Zie hieronder hoe de funnel was opgebouwd:

De doelgroep die door bovenstaande funnel moest gaan was helder. Vrouwen in de leeftijd van 18 tot en met 45 jaar die actief bezig zijn met hun uiterlijk en onzeker zijn. Deze doelgroep ziet door de online bomen het bos niet meer en krijgt het maar niet voor elkaar om aftevallen.  

De volgende stap was het bekendmaken van Dé Online Broekzak Coach.

Doordat Anna de Kok PT al een goede basis had qua Pagina volgers en Likes konden we al leads binnenhalen zonder Facebook/Instagram Advertenties. Altijd nice.

Nadat leads ge-opt-inned waren kregen ze een persoonlijk welkomstbericht binnen in Messenger om ze direct al aan de hand te nemen en stapje voor stapje ze verder de funnel in te duwen. Deze leads waren on 🔥

Alle leads die zich ingeschreven hadden krijgen direct de optie om het ‘Voedingsschema’ te downloaden die gepersonaliseerd werd op de BMI berekening uitslag binnen in Messenger. Vervolgens werd deze informatie weer gebruikt om super specifiek retargeting via Facebook/Messenger- en Instagram-advertenties te draaien.

Stel de BMI uitslag was ‘fout’. Mensen waren dan of te dik of te dun, dan konden we deze mensen relevante advertenties laten zien.

Ook krijgen deze mensen een follow-up bericht binnen in Messenger. We vroegen bijvoorbeeld na 7 dagen na het downloaden of de lead tijd had gevonden om minimaal 3 maaltijden van het gedownloade voedingsschema had klaar gemaakt.

We gingen echt de dialoog aan met de voedingsschema downloaders, omdat we deze mensen persoonlijk wilde benaderen en ook echt wilde helpen. Sommige mensen gaven bijvoorbeeld aan dat ze kwark niet lekker vonden en wat ze in plaats van kwark konden eten.

Doordat we de dialoog met de leads aangingen kregen we inzicht in wanneer de meeste leads bezig waren met de gratis content. Dit was bijvoorbeeld in het weekend. Hier konden we mooi onze weekend advertentie budgetten op aanpassen. 

Groei in intakes en communityleden

Deze vernieuwende manier van advertising wierp zijn vruchten af. Aan het einde van de campagne had de Messenger Bot 192 leads! Allemaal leads die pijn voelde. Ze wilde afvallen of aankomen en Anna kon daar gratis mee helpen.

Aan de hand van een puntensysteem kregen leads automatische een follow-up om gebruik te maken van een gratis intake. 100% geautomatiseerd dus.

Cijfers:

In totaal is er €70,- uitgegeven aan Facebook- en Instagram Advertenties. Er zijn 192 leads binnen gehaald. De gemiddelde cliënt van Anna de Kok PT traint twee keer per week. Het gemiddelde uurtarief is €80. 1 training is ongeveer 2 uur. 1 training is dus €160.

Laten we nu even gaan kijken wat 1 betalende lead per jaar potentieel opbrengt:

Cliënt Tom traint 2x per week, dat is 2 x €160 = €320 x 4 weken = €1280 per maand x 12 maanden = €15.360 per jaar.

€15k x 192 = €280k+

Hele mooie getallen..

Maar hoeveel % van die 192 leads wordt nou omgezet in een betalende leads? Dat is uiteraard ‘geheim’.. maar ik kan je vertellen dat die €70 euro is terugverdiend.

Om toch een indicatie te geven hoeveel % nou daadwerkelijk een betalende cliënt wordt wil ik je een ander verhaal vertellen.

Bij een andere klant van mij die ik even voor het gemakt Klant X noem is in een soortgelijke strategie 16,7% klant geworden.

Voorbeeld:

16,7% van €280k = €46k

Maar… er is veel meer bereikt dan alleen maar omzet. De community is erg gegroeid. Tijdens de duur van bovenstaande strategie heeft Anna de Kok PT 544% meer Chats gehad met Messenger dan ooit te voren.

Ook zijn er 255 nieuwe pagina likes bijgekomen en hebben sommige leads niet eens de gratis intake nodig gehad omdat ze door alle gratis content zelf al 2,3kg kwijt waren in 1 maand tijd.

Dit is natuurlijk super om voor elkaar te krijgen. En dit is nog maar een klein gedeelte wat er allemaal mogelijk is of wat er allemaal kan met Messenger Marketing.

Mocht je je nou afvragen hoe Messenger Marketing voor jouw onderneming ingezet kan worden… laten we 15 minuten bellen.

Aan bovenstaande succes zit geen geheim.. ik kan je helpen.